Zomer in Slowakije! - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van SiuSan Oei - WaarBenJij.nu Zomer in Slowakije! - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van SiuSan Oei - WaarBenJij.nu

Zomer in Slowakije!

Door: $iui

Blijf op de hoogte en volg SiuSan

12 Juli 2009 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Hoi allemaal!

Wat een heerlijk weer is het hier!! Bijna continu zonnig en tussen de 25 en 30 graden, erg fijn!

Met mij gaat alles goed (Mám sa dobré!). De cursus is erg intensief en vermoeiend, maar wel super nuttig en interessant. We hebben 2 leraren, de ene is echt heel goed (ze spreekt heel rustig en geduldig en legt alles uit wat we niet begrijpen), de andere is wat minder (ratelt aan een stuk door in het slowaaks, maar toch leert hij ons ook genoeg). De hele cursus wordt in het slowaaks gegeven, behalve als we iets niet begrijpen, dan wordt het kort in het engels uitgelegd. Ik begin iedere dag om 9.00 en dan hebben we conversatie en grammatica les tot 12.30. Tussen de middag hebben we een uur lunchpauze en 's middags wisselt het programma. De ene keer hebben we nog 2 uur conversatieles, de andere keer kijken we een film, hebben we dansles in traditionele volksdansen (tanzovat') (Rast'o doet ook dapper mee) of krijgen we een lezing over de cultuur. Erg leuk!

Mn groep is ook leuk. Bijna iedereen heeft een slowaakse vriend(in), verloofde of echtgenoot(e). Grappig om wat lotgenotencontact te hebben :p.

Meestal ben ik rond 16u wel klaar. Als Rast'o ook rond die tijd klaar is komt-ie me ophalen en rijden we samen naar huis (doma), anders is het ook maar een kwartiertje met de bus. 's Middags maak ik mn huiswerk of doe ik dingen met Rast'o. Donderdag ben ik met Rast'o naar een museum geweest waar een foto tentoonstelling was over de Himalaya en de landen die daar liggen, erg mooi! Vrijdagavond zijn we naar een popconcert op een strand aan de Donau geweest. Erg leuk! Ik ben een grote fan van Para (de band) en heb intussen een gesigneerde cd, een t-shirt en een pet van Para, oh ja, en we waren op de foto met de zanger, die een vriend is van mn slowaaks leraar (ucitel') :D.

Rast'o is teruggekomen op zijn aanvankelijke plan om ook een paar nachten bij zn collega te slapen. Dus we zijn iedere avond en ochtend kazdy vecer a kazde rano) samen. Dat is echt super! We hebben nog nauwelijks ruzie gehad, maximaal dat we een beetje op elkaar mopperen, maar that's it. Met andere woorden tot nu toe bevalt het samenwonen goed!

Mijn weekend was erg lekker :) Gisteren heerlijk lang uitgeslapen (dlho spat'). Toen rustig opgestaan (vstavat') en ontbeten (ranajkovat'). Rast'o moest werken (musi robit'), maar was rond 11u al weer terug. Samen gerelaxed (relaxovat') en boodschappen gedaan ion de giga supermarkt. 's Middags ben ik meegegaan naar zijn werk, waar ik in de auto mn huiswerk (domaca uloha) heb gemaakt. 's Avonds heb ik Jan Willems rood gele crossover pasta gekookt en hebben we een film gekeken. Vandaag was er een trip georganiseerd door mijn cursus. We gingen naar een (nederlands!!) museum, waar allerlei moderne kunst was. En daarna gingen we raften (raftovat') op een kunstmatige stroomversnelling. De 2 minuten of joy waren natuurlijk uiteraard nix vergeleken bij de white water rapids van de Zambezi (MLsio, ik moest erg aan je denken vandaag!!!), maar leuk was het zeker!!! Vanmiddag/-avond zijn we naar een strand aan de Donau gegaan, alwaar ik mn slowaaks oefende onder het genot van een mojito (met alcohol worden andere talen altijd makkelijker). Nu doen we weer relaxovat' en morgen begint de 2de week van de cursus al weer..

Hoop dat alles in NL ook goed gaat.. Tot ziens (do videnia / dovi!),

Siui

ps. Mijn tel nr. is 00421-910326198. ps2. Ik zal proberen zodadelijk wat fotoos op siui.spaces.live.com te zetten..

  • 12 Juli 2009 - 19:49

    Weetz:

    Wat klinkt dat allemaal lekker relaxovat zeg. Ik ben erg blij dat alles zo goed gaat daar. Ik zou nog maar even blijven, want hier valt het weer vies tegen!
    Natuurlijk wel piekenkermis en parade ;-)

    grtn Wietze

  • 12 Juli 2009 - 20:31

    Patricia:

    Hey siu san!
    Ik heb je toch gevonden :) haha. typte de hele tijd waarbenjijnu.nl :S tja, dat gaat niet werken natuurlijk :)
    maar wat goed dat je het naar je zin hebt daar! Nog even en je spreekt vloeiend slowaaks, dat zie je zo :)
    vind je het niet lastig dat de cursus helemaal in het slowaaks gegeven wordt? Ik hoop dat jullie veel tijd hebben om lekker van elkaar te genieten :) Ik moet nog even geduld hebben, nog 9 dagen en dan ga ik naar Istanbul!!! Heb er veel zin in. Nog veel plezier in slowakije!!!

    groetjes Patricia

  • 13 Juli 2009 - 12:24

    Nel Van Der Kooij:

    Leuk, San, dat je zo uitvoerig schrijft over je ervaringen en belevenissen en ons en passant ook een beetje Slowaaks leert.
    'k Probeer je in de tweede helft van de week een keer te bellen.
    'k Wens je energie en plezier intussen.
    Liefs,
    Nel

  • 13 Juli 2009 - 16:51

    Jeanet:

    Nou, dat is pittig daar, maar volgens mij heb je er plezier in! Wat is mojito, is dat zo'n duivels sterke pruimendrank of zo? Je Pa is aardig aan het herstellen geloof ik en z'n gezicht ziet er veel beter uit! Veel plezier, liefs en dovi! Jeanet

  • 14 Juli 2009 - 18:44

    Jorieke:

    Hey!
    Wauw het 'echte' samenwonen is begonnen! Gelukkig bevalt zo super! Het klinkt ook allemaal heel normaal, huiselijk, alsof je nooit anders gedaan hebt! Kom je nog wel terug??? Want ik wil niet in mijn eentje naar Nieuw Zeeland hoor! Haha, maar dat duurt nog ff! Geniet maar eerst van deze paar weekjes, die voorbij zullen vliegen!

    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slowaakse Republiek, Bratislava

SiuSan

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 42901

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2009 - 21 September 2009

New Zealand!

01 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Talencursus Slowaaks

28 Januari 2009 - 01 April 2009

Mijn eerste reis

31 Januari 2009 - 28 Februari 2009

Skileraar in Obergurgl

31 Januari 2008 - 29 Februari 2008

Mn hart achterna

31 Oktober 2007 - 31 Oktober 2007

Anwärter Kurs @ Pitztal

22 Juli 2007 - 08 Augustus 2007

Interrail door Europa

22 Januari 2007 - 24 Maart 2007

Co-schap anesthesiologie in Innsbruck

24 November 2005 - 11 Maart 2006

Zuid Afrika

Landen bezocht: