Dovolenka!!! (= Vakantie!!!) - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van SiuSan Oei - WaarBenJij.nu Dovolenka!!! (= Vakantie!!!) - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van SiuSan Oei - WaarBenJij.nu

Dovolenka!!! (= Vakantie!!!)

Door: $iui

Blijf op de hoogte en volg SiuSan

29 Juli 2009 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Hoi allemaal,

Sinds vorige week vrijdag is het dan zover: vakantie!!! Nadat we de cursus goed afgerond en afgsloten hadden met een etentje met ale cursisten in een traditionele slowaakse pub en de volgende ochtend met een glas wijn nog voor 12u, ons door de cursus aan geboden, was het tijd om afscheid te nemen van al mn cursusgenoten en op reis te gaan :) (ps. dat was een lange zin.. sorry hoor).

Vrijdagmiddag vertrokken we per auto naar Povazska Bystrica, waar Rast'o normaal altijd werkt. Daar overnachtten we, zodat we de volgende dag snel op weg konden naar het oosten. We wilden onderweg een ijsgrot bezoeken, maar doordat één of andere homo-traktor (sorry Herman en Bert) met 20 km/h over de 1-banige snelweg reed, deden we 2 uur langer over de reis en waren we te laat voor de ijsgrot. In plaats daarvan met pizza gelunched in Poprad en wat shopping gedaan. Daarna direct doorgereden naar ons einddoel: Michalovce, Rast'os thuisstad.

's Avonds zijn we direct doorgegaan naar Sirava, een meer hier vlakbij, waar een groot festival was met muziek, kermis en uiteraard veel goedkoop bier (halve liter kost hier ca. 1 euro en halve liter kofola evenveel, zo kun je nog eens een avondje uit!!). Rast'os ouders waren ook aan het meer op een bruiloft en nodigden ons uit om even te komen kijken: cultuurshock! Een bruiloft in Slowakije draait voornamelijk om het eten. Alle gasten zijn uitgenodigd voor het diner, wat in een groot restaurant gehouden wordt aan lange TL-verlichte tafels, alle stoelen van een strik voorzien. Iedereen in de sjiekste kleding, wat vaak maar matig samengaat met het hoerige gedans van de dronken gasten. De dansvloer is een met schijnwerpers bijverlichte ruimte (de TL lichten zijn uiteraard nog niet voldoende om tot een gezellige sfeer te komen), waar een tiental dronken gasten elkaar staat te verleiden. Tja, wat kan ik zeggen: bijzonder..

Zondag was het maar matig weer, dus hebben we een boottochtje over het meer gemaakt, erg ontspannend en fijn! Maandag zijn we een dagje naar Uzhorod (=stad net over de grens in Ukraïne) gegaan. Na alle horror verhalen over het burokratische gedoe aan de grens, viel de heenweg nog best mee. Na 1 uur in allerlei verschillende rijen staan voor allerlei verschillende stempeltjes en daarbij in het slowaaks en ukrains uitgescholden te worden omdat we niet begrepen dat ze met "reden van de reis" eigenlijk de plaats van bestemming bedoelden, waren we toch redelijk vlot door de douane heen. Uzhorod bleek best een prima en gezellige stad met menukaarten in het engels en moderne winkels. Niet echt wat ik van het arme Ukraine verwacht had. Gelukkig waren er wel wat Roma (=zigeuners) die met een paard met houten kar door de straten trokken. De prijzen waren ook erg fijn: 10 euro voor een liter sterke drank, 65 ct voor een pakje chesterfield en 28 euro voor 60 liter Diesel :) We liepen wat door de stad, zaten op een terrasje, kochten goedkoop waspoeder voor de moeder van Rast'o en we bezochten een kasteel en openluchtmuseum van traditionele ukrainse hutjes. Prima dagje! Op de terugweg stond ons al éen rij van zo'n 100 auto's op te wachten voor de grens. Tijd om eens een boekje te lezen, met Rast'os peetouders (die 2 auto's voor ons in de rij bleken te staan) kennis te maken en uitgebreid mn slowaaks te oefenen en te shoppen in de taxfree winkel. Na meer dan 3 uur waren we door de douane, dit keer bemand door vriendelijke dames en gezellige kerels.

Gisteren en vandaag brachten we aan een klein meer door met zonnen, zwemmen en slapen.. Heerlijk! Vandaag ging nieuwe australische vriendin Lucy (van de talencursus) mee. Eerst wezen paardrijden, viel beetje tegen aangezien de paarden ofwel gedrogeerd, ofwel afgemat ofwel uitgeput van de hitte waren en dus nauwelijk voor uit te branden waren. Ik heb gedurende het gehele uur mn hielen in de pens van dat paard geduwd, eerst vriendelijk, uiteindelijk echt best hard, maar het maximale effect was een pasversnelling van extreem langzaam naar gewoon langzaam. Beetje jammer, maar toch grappig. Heb nu een zere kont :p

Verder geniet ik hier van het "thuis zijn", wat zoveel wil zeggen als zoveel eten uit beleefdheid tot ik er bijna bij neerval. De moeder van Rast'o staat dag en nacht in de keuken waar 4 pannen op t vuur staan, zodat ze haar mannen op ieder moment vd dag van een warme maaltijd kan voorzien. Gevolg is dat ik me continu vol zit te vreten en al t eten me intussen tegen zou staan, ware het niet voor de heerlijke verse groenten en fruit uit eigen (oma's) tuin. Iedere dag verse tomaten, komkommer, mais, aubergine en aardappelen. Erg fijn! Zeker een groot voordeel ten opzichte van Nederland! Verder slaap ik hier met de 3 Varady broertjes in 1 kamer. Op zich niet erg, want Jan en Peter zijn echte vriendelijke en grappige kerels, maar helaas heeft de romantiek er wel onder te lijden ;). Nou ja, nog 2 nachtjes en dan hebben we weer wat meer privacy, want dan gaan we weer op weg naar het westen..

Nou, dat was wel weer zo'n beetje wat ik te vertellen had. De moeder van Rast'o is vandaag jarig en aangezien ik nu weer een beetje ben bijgekomen van de 2 borrels van tijdens het eten kunnen we weer verder gaan vieren. Bovendien ligt de verse mais op ons te wachten..

Nazdravie a do videnia!
XXX SiuSan

• 30 Juli 2009 - 04:49

Weetz:

gefeliciteerd met je schoonmoeder ;-)

Moet ik mijn auto vering al aanpassen voor een 2x zo zware SiuSan?

grtn Wietze

• 30 Juli 2009 - 16:07

Iris:

Nou lekker hoor. Mijn vakantie begint nu eindelijk ook..

xxx Iris