Ik kabbel lekker voort.. - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van SiuSan Oei - WaarBenJij.nu Ik kabbel lekker voort.. - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van SiuSan Oei - WaarBenJij.nu

Ik kabbel lekker voort..

Door: $iui

Blijf op de hoogte en volg SiuSan

20 Juli 2009 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Hoi West-Europeanen!

Hier een berichtje vanuit Centraal Europa. De afgelopen week was het weer erg warm met temperaturen continu rond de 35 graden en 's nachts afkoelend tot 26 graden. Ik ben dus bijna iedere middag in het meer hier naast de school gaan zwemmen, erg relaxed! In hetzelfde meer zwemmen trouwens ook 20 zwanen, die gelukkig niet agressief zijn. Huisgenootje Eva wil er niet zwemmen, omdat er vorig jaar een dode man in is gevonden en mijn ecologisch en biologisch oververantwoorde Franse medestudente wil er niet zwemmen, omdat alle meren chemisch vervuild zijn (zucht). Rast'o, ik en 1000 andere mensen hebben er wel gezwommen en het was simpelweg HEERLIJK!

Verder waren er vanuit school weer een aantal activiteiten georganiseerd, zoals deel 2 van de cursus volksdansen, het bekijken van 2 slowaakse films, een boottochtje over de Donau naar een kasteel (Devin) hier anderhalfuur varen vandaan. Beetje jammer dat het kasteel al dicht was toen we daar aankwamen, maar dat is dan weer typisch representatief voor de slowaakse organisatie capaciteiten ;) Ook hebben we een museum bezocht en een heilige joodse begraafplaats van Chatam Sofer, blijkbaar een soort bedevaartsplek voor joden from all over the world en normaalgesproken gesloten voor het publiek. Maar hoogtepunt van de buitenschoolse activiteiten was toch wel onze zelfgeorganiseerde cocktailparty in een cocktailbar in de binnenstad ter afscheid van mede-NLse studente Mirjam, die helaas weer terug naar NL moest om te werken.. Nazdravie!

Het weekend (=vikend) was relatief saai. Rast'o moest weer werken, maar dit keer een stuk langer dan vorig weekend. Het kwam er dus op neer dat ik veel geslapen heb en me verder als ware huisvrouw op het huishouden heb toegelegd: de was doen en ophangen en opvouwen en opruimen, de afwas doen, boodschappen doen en koken en wachten tot manlief weer verschijnt. En ik kan jullie 1 ding verklappen: it's not my cup of tea! Ben blij als ik straks in NL weer mn eigen leven en mn eigen vrienden heb om me mee te vermaken!! Maar goed, hoogtepunt van het weekend was een ausflug richting Sol'ovsky Skaly, een rotsformatie 2 uur rijden van Bratislava, waar we wilden gaan klimmen. Maar om daar te komen moesten we eerst wat frustraties doorstaan: We moesten omrijden naar de plek waar Rast'os eigen auto staat, omdat hij met zn werkauto eigenlijk geen prive reizen maken mag. Daar aangekomen bleek dat hij de autosleutels van zn auto was vergeten. Dus toch maar met de dienstauto verder, om tot de ontdekking te komen dat de bezine bijna op was en we in the middle of nowhere reden, omdat Rast'o een stuk wilde afsnijden. Op de laatste druppel benzine gelukkig een benzinepomp gevonden en verder gereden. Toen begon het te stormen en regenen (ook niet heel fijn als je op een rots wilt gaan klimmen), maar we reden dapper door. In Solovsky Skaly regende het (nog) niet, dus ben ik onder begeleiding van een ervaren klimvriend van Rast'o voor het eerst in mijn leven helemaal zelf een rots opgeklommen (gezekerd door een touw uiteraard). Erg toffe ervaring! Maar toen ik op de rots stond zag ik de storm al naderen, dus wij snel terug richting de auto gaan lopen, maar de 'burka' (=storm) haalde ons in en we regenden zeiknat, tot op het bot is nog zwak uitgedrukt ;) Het was ook best eng met bliksem die vlakbij in het bos insloeg..

Terwijl wij daar aan het klimmen waren was ergens anders in de buurt een groot muziekfestival (Pohoda, vergelijkbaar met ons Lowlands) aan de gang. Door de storm werd daar een podiumtent van de grond getild en vervolgens terug op het publiek geworpen: 1 dode en vele gewonden. Door dit voorval is heel Slowakije momenteel in de rouw.

Hoe dan ook, wij kwamen veilig thuis en gisteren was de storm voorbij en sinds vandaag is het weer zonnig en warm.

Nog 1 weekje cursus en dan is het heerlijk vakantie. Erg veel zin in, want dan hebben Rast'o en ik eindelijk wat meer tijd om erop uit te trekken. Als het weer meezit willen we naar de Tatry, misschien ook nog een keer klimmen en in ieder geval naar Rast'os ouders.

Vanavond zal ik proberen wat nieuwe fotoos op facebook en siui.spaces.live.com te zetten, voor wie het leuk vindt om ook wat beeldmateriaal te hebben..

Groetjes uit Najkrasie Slovensko (het mooiste Slowakije),

Siui

  • 20 Juli 2009 - 15:48

    Weetz:

    mmm. Ik dacht dat jij wel een geboren huisvrouw was :P

    Erg tof dat je hebt geklommen. Ik ben erg jaloers. Ik zou bijna mn nieuwe auto pakken en naar slowakije rijden, haha!

    Ik zou ook niet in een meer gaan zwemmen waar 40 zwanen hun behoefte in doen :-)

    Veel plezier in de vakantie week. Nazdravie!!! En vergeet geen bier (pivo) voor me mee te nemen :P

  • 20 Juli 2009 - 15:49

    Weetz:

    "geen" moet "niet" zijn in mijn laatste zin...

  • 22 Juli 2009 - 16:33

    Herman:

    Hoi San,

    Wat leid jij toch een avontuurlijk leven! van wie heb je dat toch? In ieder geval niet van mij (grapje)!.
    Gelukkig stuurt Nel me je verhalen door, want om de een of andere reden krijg ik ze zelf niet.
    Hopelijk geniet je nog steeds volop.
    Ik bel je zaterdagavond voor we naar Engeland gaan.

    Groetjes,

    Je oompje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slowaakse Republiek, Bratislava

SiuSan

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 43032

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2009 - 21 September 2009

New Zealand!

01 Juli 2009 - 03 Augustus 2009

Talencursus Slowaaks

28 Januari 2009 - 01 April 2009

Mijn eerste reis

31 Januari 2009 - 28 Februari 2009

Skileraar in Obergurgl

31 Januari 2008 - 29 Februari 2008

Mn hart achterna

31 Oktober 2007 - 31 Oktober 2007

Anwärter Kurs @ Pitztal

22 Juli 2007 - 08 Augustus 2007

Interrail door Europa

22 Januari 2007 - 24 Maart 2007

Co-schap anesthesiologie in Innsbruck

24 November 2005 - 11 Maart 2006

Zuid Afrika

Landen bezocht: